Prisen for valgfrihet

SVs Inga Marte Torkildsen skal ha barn i desember og priser muligheten for å velge hvordan hun vil føde:

- Jeg har tatt et aktivt valg om hvor jeg vil føde. Tilbudet på ABC-klinikken er stadig under press fordi de bruker mer tid på hver enkelt. Dette tilbudet må styrkes. Jeg vil ha valgfrihet, slik at alle gravide kan velge mellom tett oppfølging av jordmor eller tilbudet hos fastlege, sa Thorkildsen til Dagbladet.

Prisen for offentlige tjenester og den valgfriheten som måtte finnes der er nettopp blant annet kø. Så lenge offentlige helsejenester skal være "gratis" så vil de alltid være en knapphetsgode. Gratis i hermetegn fordi det offentlige bruker over 45 ooo kroner årlig i helse per nordmann. Ingen offentlige goder er "gratis".

Torkildsen ønsker mer rødgrønn politikk, der helsekøene bare øker etter at regjeringens allergi mot private resulterte i at de sluttet å betale for helsetjenester til borgerne via private. Det er umoralsk å tjene penger på andres helse, mente de. I motsetning til uviktigheter som mat, klær og et sted å bo, formoder jeg.

Muligheten for å velge private løsninger er ifølge de rødgrønne umoralsk. Køer for å få folk friske er åpenbart bedre. Hvem betaler prisen for det?

FrPs nestleder, Per Arne Olsen, mener Torkildsen er dobbeltmoralsk. Kan ikke si jeg er uenig i det.

No comments:

Post a Comment

Pageviews Last 30 Days

Followers