Evig liv eller evig medlem?

Hvordan Gud ser på medlemsjuks for å urettmessig kreve vanlige skattebetaleres penger vites ikke, men det er litt spesielt at vår norske statskirke ikke gidder å rette opp i medlemsregisteret sitt fordi de ikke har fått midler fra departementet til å rydde opp.

I stedet for å legge folkeregisteret til grunn og anta at det å være en troende kristen er normen, burde vi tvinge kirken til å slette hele registeret og få folk til å aktivt melde seg inn. Så lenge vi har en statskirke med dagens modell for støtte vil andre tros- og livssynsorganisasjoner bli håpløst forfordelt. Tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke får støtte basert på kirkas budsjett og medlemstall. Dess flere medlemmer Dnk har, dess færre kroner får andre tros- og livssynssamfunn. I 2006 utgjorde denne støtten pr medlem 302 kroner, skriver Human-Etisk Forbunds avis Fri Tanke.

Selv meldte jeg meg ut av statskirken samme dag som jeg fylte seksten, men jeg har ikke noe til overs for at en muslimsk eller jødisk menighet skal få penger for mitt manglende medlemsskap i kirka heller.

Dersom religion er en privatsak, bør kirke og stat skilles så raskt som mulig og all støtte til alle slags trossamfunn opphøre. En medlemskontigent på fire-femhundre kroner burde jo være overkommelig for frelsen og evig liv, eller hva?

Den norsk Kirke kan jo begynne med å legge ut utmeldingsskjemaet sitt på nett. Eller er juks, løgn og bevisst bedrag i Guds navn tilgivelige synder?

Oppdatert: Her finner du skjema for utmelding.

No comments:

Post a Comment

Pageviews Last 30 Days

Followers