Den selvinnlysende godhet

I et portrettintervju med DN klarte statsminister Jens Stoltenbergs rådgiver, Mina Gerhardsen, å ytre følgende:

- Forskjellen på Røde Kors og Statsministerens kontor, er at nå skjønner ikke alle at vi er de gode.

Venstresida har de siste tyve åra hatt enerett på "å være gode" per se. De mener det er innlysende, opplest og vedtatt, a priori - noe eviggyldig som nødvendigvis alltid er sant. Når venstresida gjør noe så er det fordi de vil godt, når høyresida gjør noe så har de baktanker - mest å sørge for de rike, med å plage de fattige som bonus.

Derfor får man meldinger som dette på twitter når det viser seg at samrøret LO/Ap gir resultater i form av at alle skattebetalere må spleise på minst 10 milliarder i goder til LOs medlemmer:


Tore O. Sandvik er fylkesordfører i Sør-Trøndelag for Arbeiderpartiet, og sikkert en utmerket mann. Tweeten bare eksemplifiserer tankesettet. Vi har integritet. Vi er ordentlige. Vi tåler å få 10 millioner inn på konto uten å korrumperes. Tross alt. Vi har jo sammenfallende interesser med LO og det er derfor de får gjennomslag, ikke fordi de gir oss penger og har plass i sentralstyret.

Høyre-sida derimot. Helt annen greie. Kommer en mann i dress og gir dem penger, så forsvinner alt de måtte ha av politiske prinsipper. Nei. Glem det. Prinsippene ER TUFTET PÅ at vanlige skattebetalere skal spleise på å betale for særrettighetene til rikingene. Vent. Hvordan var det igjen. At rikingene ikke skal spleise fullt så mye som de gjør.. hm.. uansett. Onde er de. ONDE.

Jesus. Fucking. Christ.

Som jeg skrev på bloggen til Heikki Holmås i SV da han smakløst nok skrev "Sloss for seg selv - lar de arbeidsløse betale" (apropos typisk) om min dyktige kollega Nikolai Astrup: jeg har en million i gjeld, ingen bil og er vokst opp i Groruddalen. Og så? Hva gjør mine meninger mer eller mindre valide i forhold til direktørdattera Kristin Halvorsen?

Jeg forventet faktisk mer av Heikki, som jeg kjenner som en veldig hyggelig fyr ellers, men vi kan jo alle gjøre feil. Jeg har også faktisk tro på at både Heikki og Tore mener godt med sine forslag. Jeg er bare uenig. Jeg mener at selv om intensjonen er god, så er resultatet dårlig. Derfor velger jeg annerledes. Derfor velger jeg Høyre.

Den godheten venstresida så hardt monopoliserer har jeg bare rett og slett ikke tro på. Den er ikke selvinnlysende for meg.

Les også Are Slettans: Rikinger i politikken - kan det tenkes at selv en milliardær har noe fornuftig å si?

No comments:

Post a Comment

Pageviews Last 30 Days

Followers