Fruktspisende blokkfløytespillere

Dagbladet kjører en artikkelserie om angrepet på kulturradikalismen, og har tatt for seg norsk skole hvor de mener at Kristin Clemets fokus på kunnskap i skolen nå har vunnet frem. Men etter fire år med rødgrønn regjering er det mye som må gjøres for å få gjennomført kunnskapsløftet som Clemet satte igang. Den norske enhetsskolen har vært feilslått - det er mye som må gjøres dersom fremtidens arbeidstakere skal kunne konkurrere i kunnskapssamfunnet. En av de tingene som fremheves er å gi offentlig skole konkurranse og åpne for muligheten for alternativer:

(...) privatskoler var et tydelig brudd mellom de rødgrønne og Clemet. Tidlig i sin ministerperiode satte Øystein Djupedal foten ned mot nye privatskoler. Jon Hustad tror at privatskoler vil «tvinge seg fram».

– Da jeg skrev boka var jeg optimistisk i den forstand at jeg trodde noe kunne gjøres med den offentlige skolen, siden mener jeg det har blitt verre. Norske elever har gjort det stadig dårligere på internasjonale tester. Nå har jeg kommet fram til at den offentlige norske skolen ikke kan bedres uten å åpne for private innslag.

Selv tar han ingen sjanser, og har sendt alle tre barna sine til Den Tyske Skolen på Majorstua. En skole som lå helt i tet på de nasjonale prøvene.
Mannen som i sin tid gjorde sitt ytterste for å ødelegge norsk skole, Nils Christie, er bekymret. Han mener fokus på kunnskap ikke gjør elever til "skikkelige, hensynsfulle, tolerante". Til det trenger man åpenbart blokkfløytespillere fra SV som spiser frukt...
Sukk.

No comments:

Post a Comment

Pageviews Last 30 Days

Followers