Jeg var Kurt Westergaard

I festlige lag i Høyre blir det ofte nevnt i lettbente taler at "konservativ ikke er et annet ord for treg, selv om det noen ganger kan synes slik". Dette fører alltid til humring og rasling i perlekjeder. Så VamPus rasler i dag anerkjennende med perlekjedet til liberalkonservative Minerva, som etter fire år følger VamPus' Verdens oppfordring om å publisere Muhammed-karikaturene, som hun selv hadde gjort.

En av begrunnelsene for bred publisering er selvsagt at jo flere som publiserer jo mer reduserer man risikoen for den enkelte. Som Jan Arild Snoen skriver: Når Westergaard angripes, burde alle skrivende mennesker stå frem og si: ”Jeg er Kurt Westergaard”

Men det jeg lærte meg av mange av mine lesere den gang, av kommentatorer i avisene, og debatten generelt, var at vi som (mis)bruker ytringsfriheten til å publisere disse tegningene er like ekstremistiske som de som truer med og gjennomfører terroraksjoner og drap hvis de føler seg fornærmet. "Ytringsfrihetsekstremister" mot voldelige islamister = likeverdige enheter som begge bør fordømmes. Ytringsfrihetsekstremistene dog i litt større grad enn de som truer med drap fordi de provoserer voldelige ekstremister til å... begå vold.

Logikken er slående.

Jeg antar at de mener at øksemannen kun bruker sin demokratiske rett til å ytre seg med en øks i stedet for penn, så da burde jo alt være i orden. Jeg mener - oss ekstremister i mellom.

Meg bekjent har Minerva få abonnenter på Gaza-stripen, men vi kan jo avvente å se om noen norske imamer spriter opp med noen egne tegninger med Muhammed fremstilt som en gris og drar ned for å starte et opprør mot Norge om noen måneder. Så får Jonas Gahr Støre en ny unnskyldning til å inngå en dialog og overlevere pinkoden til oljefondet til Hamas.

Ingen nyhetsredaktører i tradisjonelle medier i Norge utover Bergen Tidenes Trine Eilertsen finner det relevant å publisere karikaturer for å vise hva som forårsaker brennende flagg, terrortrusler og drapsforsøk.

Når skal man forstå at et angrep på Kurt Westergaard er et angrep på oss alle?

Oppfordringen står fortsatt og gjelder aviser, bloggere og uavhengige skribenter.

Enig med hablog - det er oppsiktsvekkende at dette er oppsiktsvekkende.

No comments:

Post a Comment

Pageviews Last 30 Days

Followers