Woodstock for strebere

Helgen ble tilbrakt i København etter en konferanse som fikk tilnavnet "Woodstock for strebere" etter at tre av deltakerne møttes for å jogge klokken syv om morgenen før foredragene startet. De ble sist observert i baren bare få timer før dette.

Konferansen var i regi av Fondet for dansk-norsk samarbejde, som jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om før jeg fikk invitasjon til å søke om deltakelse. Fondet har sin opprinnelse i den andre verdenskrigen da en av de største pengeinnsamlinger i dansk historie ble satt i gang av den danske admiral Carl Hammerich og hans norskfødte kone Borghild for å kjøpe mat som ble sendt til Norge. Pakkene inneholdt ofte meldinger med "styrkende meldinger" til mottakerne.

Etter krigen ble pengene som var igjen overført til en stiftelse for dansk-norsk samarbeid. Fondet eier blant annet Lysebu konferansesenter i Oslo og Schæffergården i København, hvor de jevnlig holder kurs og konferanse med sikte på å styrke - nettopp - dansk-norsk samarbeid.

Da konferansen ble holdt etter the Chatham House Rules (jada, man holder på formene) så kan ikke VamPus røpe hvem som sto bak denne dialogen.

Person 1: - Jeg kom på Presseklubben en gang etter at stortingsgruppene hadde hatt sine julebord, og kom til skade for å si "nachspiel hos meg" med det jeg trodde var hviskende innestemme til en jeg kjente. Tre maksitaxier senere kunne opptil flere observeres dansende til Shakira hjemme hos meg.

Person 2: - Jeg vet. Jeg var der.

Person 3: - Ja, det er den eneste gangen jeg har danset til Shakira.

Person 1: - ....

No comments:

Post a Comment

Pageviews Last 30 Days

Followers