Korte skjørt, pupper og politikk

Siv Jensen mente i går at valgsendingene i TV2 og NRK diskriminerer på grunn av at lav kameraføring og dype stoler gjør at kvinnelige politikere i skjørt blir sittende som sammenbitte snerper. Studioene er tilpasset menn, fordi gutta kan lene seg frem og virke dynamiske.

Og jeg som trodde studioene var tilpasset gutta i de tusen hjem slik at de kunne se ... vel, rett hjem. Sjøl lærte jeg å ikke gå i skjørt på debatter etter en skoledebatt for ti kilo og minst like mange år siden, der panelet satt på en scene og bordet ikke hadde en duk for å skjule beina under. Selv om jeg ikke tenkte over det der og da, så er jeg overbevist om at det ikke var min snedige retorikk og godt underbyggede argumenter som gjorde at jeg fikk svært mange stemmer ved prøvevalget på skolen. Gutter i tenårene er greie sånn.

En av verdens mektigste kvinner, Tysklands rikskansler Angela Merkel, fikk nok oppstyr rundt sin rause utringning ved åpningen av Den norske Opera - noe som nå brukes mot henne i den tyske valgkampen.

Få blir gransket og tolket så grundig som våre politikere under valgkampen. I tillegg til det åpenbare - det politiske innholdet, retorikk, poenger og kroppspråk - blir kvinner vurdert etter utseende og hva de har på seg. Ser ikke Erna mye freshere ut? Var ikke det skjørtet til Siv litt kort? Og hva i alle dager har skjedd med stemmen hennes?

Det sies om kvinner at de må være dobbelt så dyktige som menn for å lykkes. De fleste kvinner vet at det i seg selv ikke er vanskelig. Men når man står foran et stappfullt klesskap uten å ha noe å ha på seg, så kan vi trygt vite at det stort sett er de egosentriske, brautende mannfolka som møter opp i kongens nye klær.

Etter å ha sett hvordan den minste detalj blir plukka opp og kritisert av politiske motstandere, kommentatorer og journalister, så skjønner jeg godt at våre politikere har blitt så tannløse og at valgkampen har blitt så kjedelig som den har blitt. Kanskje kortere skjørt og dypere utringning hadde gjort seg i politikken. Så kan mediene fokusere på det, mens vi politisk engasjerte kunne holde på med viktigere ting.

(PS! Erna ser freshere ut og Siv har lagt stemmen i dypere stemmeleie. Get over it!)

No comments:

Post a Comment

Pageviews Last 30 Days

Followers